Mjukkaka

Måndag morgon var en seg tillställning. Vi var inte ett dugg sugna att kliva upp någon av oss. Peter var nog den segaste av oss all. Irma gick mest runt och plockade. Det kändes som jag inte kom någon vart.

Alla tre hade utedag, trodde jag. Välinformerad som jag är ibland hade jag missat att de inte skulle ha utedag. Där stod jag och Peter och fixade smörgåsar,frukt och varm choklad helt i onödan. Irma hade ialla fall Knoppdag så där blev det rätt.

Jag och mamma eldade in oss i bagarstugan och sen bakade vi för glatta livet. Först gjorde vi mjukkaka som var sötstöpt. Lite spännande då vi aldrig gjort det förr. Då vi var klara var vi så i varv att vi gjorde en "vanlig" deg också. Nu har vi mjukkaka för flera veckor. Härligt, jag känner mig så rik då jag ser ner i frysen på alla kakor.

På kvällen kände jag av dagens strapatser en del men ändå inte så farligt. Härligt att nästan vara mig själv igen.

Mamma hade gjort blodplättssmet som bara var att steka. Det var en bunt vargar vid middagsbordet. Peter hade inte tänkt äta men lite ville han smaka. Tillslut satt han också. Det är grymt gott, kanske för att vi äter det så sällan. Jag riktigt längtade efter det.

Dagen avslutades med ett kapitel ur "Fem och spöktåget". Det är så roligt att läsa mina gamla böcker för barnen och att de gillar det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0